reklama

Nasleduje zastávka: Židovský hřbitov

Poznáte ten pocit, keď cestujete krajinou a niektoré miesta vás cez okienko tak zaujmú, že máte chuť vystúpiť a preskúmať ich? Ja mám ten pocit často pri cestách vlakom. Sediac na pohodlnom sedadle vlaku EC, ktorý počas mojej cesty zastaví raz, dva razy, mám chuť prestúpiť do osobáku, ktorý zastavuje vo všetkých tých zašlých staniciach, okolo ktorých vlak EC len tak preletí. Láka ma možnosť vystúpiť na najzašlejšej z nich a ponoriť sa s foťákom do atmosféry, túlať sa... Podobne, ako som sa prednedávnom túlala na Židovskom cintoríne v Brne, hneď vedľa rovnomennej zastávky električky číslo 8.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Tou trasou jazdím často, a preto mi slová "Židovský hřbitov", obvykle tajomné a lákavé, zovšedneli. Zamotanú do starostí všedného dňa, presúvajúcu sa z miesta na miesto, bezmyšlienkovite, už-nech-to-mám-za-sebou, mi ani nenapadlo vystúpiť a preskúmať to tajomné miesto za peknou budovou so šesťcípou hviezdou na priečelí. A tak musel presť čas, aby moja zvedavosť narástla, musel byť slnečný víkend, ktorý vzbudil moju chuť prechádzať sa a cestou na cintorín muselo slnko nevyhnutne nahradiť šedivé oblačné počasie, ktoré sa k atmosfére cintorína hodilo aj tak najviac.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na titulnej strane prospektu, na ktorý sme narazili hneď pri vstupe na cintorín, sa skvel náhrobok českého herca Huga Haasa. Herec síce umrel v Rakúsku, ale urna s jeho popolom bola prevezená do jeho rodného Brna. Na náhrobku je i meno jeho brata Pavla, hudobného skladateľa, ktorý študoval i u Leoša Janáčka. Komponoval vraj i od roku 1941 v Terezíne do roku 1944, kedy umrel v plynovej komore v Osvienčime. Jeho brat v tom čase už natáčal filmy v Hollywoode.

Ako milovníci starej kinematografie sme na začiatok zamierili práve k hrobu známeho herca. V strohej aleji čiernych mramorových náhrobkov bez akýchkoľvek ozdôb svietila biela, paradoxne skromnejšie vyzerajúca tabuľa, avšak s bohatou kvetinovou výzdobou (pre židovský cintorín veľmi nepatričnou). Najnepatričnejší bol však jednoznačne malý psík, ktorý na nás vykukol z pozostatkov minulotýždňového snehu. Zvláštny prejav priazne od fanúšikov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Hugo Haas
Hugo Haas 

Tá trocha filmovej histórie môže sama o sebe lákať návštevníkov. Mňa by si však tento brnenský cintorín získal tak či tak. Po jednom z posledných záchvevov zimy, kedy napadal ťažký sneh, ležali v uličkách medzi náhrobkami polámané konáre cyprusov. Kráčala som v šedivom svetle zvyškami snehu, vyhýbala sa konárom a obdivovala dlhé aleje náhrobkov rôzneho tvaru, zdobnosti a z rôzneho obdobia. Prítmie cyprusov a ticho nedeľného poobedia tažilo. Odísť sa však nedalo. Veď posúďte sami.

Popadané stromy
Popadané stromy 
Popraskané
Popraskané 
Pomník kniha
Pomník kniha 
Pomníky
Pomníky 
Staré a nové
Staré a nové 
Socha
Socha 

Na pravom náhrobku predkovia Fritza Tugendhata, ktorý dal postaviť slávnu brnenskú Vilu Tugendhat.

Tugendhat
Tugendhat 

V chladnom predjarnom počasí však pre mňa najfascinujúcejšie a zároveň najmrazivejšie boli fotografie zosnulých na náhrobkoch. A tak aj keď prsty na rukách už som pomaly necítila a v zadných radoch cintorína som osamela, kráčala som medzi náhrobkami, objavovala, dokumentovala a predstavovala si tú dobu, tie osudy, kde bývali, ako sa obliekali, kto boli ich príbuzní, a ako asi skončili oni...

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Dievčatko
Dievčatko 
Chlapec
Chlapec 
Elegán
Elegán 
Muž a žena
Muž a žena 
Katharina, Silberstein
Katharina, Silberstein 
Manželia
Manželia 
Prasklina
Prasklina 

Náhrobky, fotografie a ticho majestátneho cintorína. V ten deň pre mňa dokonalá kombinácia. Už teraz sa neviem dočkať objavovania ďalších fotografií a nových obrazov v nasledujúcom ročnom období. Na informačnom letáku píšu, že sa jedná o jeden z najkrajších židovských cintorínov v celej Európe, a mne po jednej šedivej prechádzke nezostáva nič iné, ako tomu veriť.

Weinberger
Weinberger 
Pomníky
Pomníky 
Michael
Michael 
Louise
Louise 
Rosa
Rosa 
S brectanom
S brectanom 
Veronika Vlčková

Veronika Vlčková

Bloger 
  • Počet článkov:  120
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Psychoštudentka. Pozorovateľka. Degustuje samostatný život. Zoznam autorových rubrík:  Priv(i)ateVietor v hlaveKam ma odvialoPíšem svetlomA iné (vý)plody

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu