reklama

Len jeden židovský cintorín

Je príjemné nedeľné poludnie a ja sa ocitám s foťákom v rukách a pár hodinami voľného času v uličkách židovskej štvrte v Třebíči. Třebíč, ak by ste náhodou nevedeli, je v češtine ženského rodu a je to nenápadné mestečko vzdialené asi hodinu a pol od Brna s nápadne krásnym historickým centrom. Jeho srdcom je práve spomínaná židovská štvrť, ktorá bola v roku 2003 zapísaná na zoznam svetového kultúrneho a prírodného dedičstva UNESCO. Túto štvrť, alebo aspoň niektoré jej časti, už celkom dobre poznám. Dnes ma však nohy akoby samy od seba nesú ďalej, vyššie, na nové neznáme miesta...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Popravde, v skutočnosti som mala v úmysle navštíviť třebíčsku baziliku, známu, ale dlho nevidenú. Potom som však v jednej z bočných uličiek zbadala šípku vedúcu smerom do kopca, kde som ešte nikdy nebola. Stálo na nej: Židovský hřbitov. V tú chvíľu slnko usilovne pražilo a vo vzduchu bolo cítiť zvláštne napäté očakávanie tesne pred odbitím dvanástej hodiny, ktoré sa miešalo s mojím vlastným nepokojom. A tak som, viac intuitívne ako vedome, zmenila plány a vydala sa strmými schodmi za vidinou stáročného kľudu v tieni stromov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čaro tejto historickej štvrte a otvárajúce sa výhľady boli neodolateľné i pre moju nepokojnú myseľ.

Obrázok blogu

A tak som postupovala, pomaly, nadšene cvakajúc.

Obrázok blogu

Šípky ukazujúce mi cestu k cintorínu ma postupne z historickej štvrte vyviedli. Okolo mňa zrazu boli široké asfaltové cesty a hranaté domy s garážami. Postupovala som však ďalej. Na konci jednej úplne obyčajnej ulice bola bránka, vedúca na veľký trávnatý pozemok s lavičkami. A náhrobkami v diaľke. Trafila som.

Vstupná časť cintorínu je, ako som sa neskôr dočítala, tá novšia - vznikla koncom 19. storočia. Nachádzajú sa tu okrem iného pomníky obetiam prvej i druhej svetovej vojny. Atmosféra sa však citeľne zmenila, až keď pozemok cintorína začal klesať. Dostala som sa do jeho starej časti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Najstarší čitateľný náhrobok pochádza vraj z roku 1625. Kamenné dosky, rozmiestnené medzi stromami a popri chodníkoch, vydávali tvarom a zdobením svedectvo o rôznych dobách svojho vzniku.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Zelený koberec, na ktorom náhrobky stáli, tiež vydával svoje svedectvo.

Obrázok blogu

Len čo slnko vystriedalo mraky, rozžiaril sa.

Obrázok blogu

A pri pohľade na toľko dokladov o večnom odpočinku si mohla myseľ tiež odpočinúť.

Obrázok blogu

Na internetových stránkach mesta Třebíč sa v úvode článku o židovskom cintoríne píše: "Hřbitovy jsou zvláštní místa; na první pohled chmurné útočiště mrtvých, na druhý důvěrný azyl prvních cigaret a milostních schůzek." Neviem, ako ostatní návštevníci, ja však môžem konštatovať, že na to, že ide po pražskom starom židovskom cintoríne o druhú najväčšiu pamiatku tohto typu v Českej republike, jeho atmosféra bola v to nedeľné poludnie veľmi koncentrovaná. A to som na ňom nefajčila prvú cigaretu, a dokonca ani nemala milostnú schôdzku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Veronika Vlčková

Veronika Vlčková

Bloger 
  • Počet článkov:  120
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Psychoštudentka. Pozorovateľka. Degustuje samostatný život. Zoznam autorových rubrík:  Priv(i)ateVietor v hlaveKam ma odvialoPíšem svetlomA iné (vý)plody

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu